Thursday, April 22, 2010

SULAMAN KANAK-KANAK

Bahagian leher dan tangan disulam simpulan kasih. Tangan baju ditambah dengan labuci.
Sulaman dijahit bagi menghiasi leher, tangan dan kaki baju.
Dibahagian kaki baju, disulam simpulan kasih. Pada bunga, saya tambah manik dan sedikit juntaian.
Sulaman ini saya jahit untuk anak dara saya, Elisa. Ini baju kurung hari raya tahun lepas. Di bahagian leher dan tangan saya sulam simpulan kasih.
Sulaman manik lalang ini dipilih sendiri oleh Elisa. Di bahagian bawah saya jahitkan pula simpulan kasih. Design yang simple tetapi sesuai untuk kanak-kanak.
Baju ni saya sulam menggunakan labuci. Labuci dijahit menjadi bunga menghiasi bahagian leher. Dibahagian tangan saya jahit bunga separuh kuntum dan ditambah sedikit juntaian.
Baju dari kain kosong lebih cantik jika disulam. Hasil sulaman lebih menyerlah. Saya sulam design yang mudah tetapi cantik.
Dibahagian leher, saya sulam bunga-bunga labuci. Basic design saya pinjam design Yananona fotopages. Bunga saya ganti bunga labuci. Harap Pn Yana tidak keberatan.
Pada bahagian tangan pula saya sulam design yang simple. Labuci warna emas dan purple digunakan.
Ini cubaan pertama membuat sulaman di baju melayu. Baju ini kepunyaan anak ke-4, Khuzaini.
Khuzaini memang suka manik. Dia cemburu bila melihat baju Elisa yang disulam indah. Untuk tidak mengecewakan, saya sulam manik tabur yang ringkas.

No comments: